vrijdag 15 april 2016

Portugees kurkleer #1 + give away

Vorige maand zat in mijn mailbox een berichtje van Mieke (blog sisko by mieke), waarin ze enthousiast vertelde over haar plannen i.v.m. het opstarten van een webshop specifiek gericht op tassenmaterialen, K-BAS. Dat zo'n online winkel voor naaiend Vlaanderen een grote toegevoegde waarde zal hebben, moet ik u allicht niet meer uitleggen. Het is immers niet altijd even evident om de juiste fournituren te vinden voor het maken van een tas. Maar, vanaf nu zijn al die problemen de wereld uit geholpen, want vandaag opende k-bas zijn virtuele deuren en kan iedereen er lustig zijn/haar mandje vullen.

Mieke had het in haar mail niet enkel over haar webshop plannen, maar ook over een nieuw materiaal dat ze er zouden verkopen:

"In de eerste plaats willen wij bij de start van de webshop kurkleer introduceren op de Belgische diy-markt. Kurkleer is een ecologisch en duurzaam product, vooral bekend en gebruikt momenteel in Portugal en het middellands zeegebied, dat heel mooi en natuurlijk oogt en veel goede eigenschappen heeft specifiek voor tassen. Het is qua stevigheid het beste te vergelijken met nepleer, maar transporteert veel beter en voelt aangenaam zacht aan. Kurkleer bestaat uit een basislaag (bij ons assortiment is dat meestal een soort van canvasachtige stof, maar bij 2 soorten ook PU), daarop worden kurkschilfers (restanten) geperst, de toplaag wordt daarna behandeld zodat het tegen water kan, UV-bestendig is enz. Bij de gekleurde soorten wordt de kurk eerst geverfd en daarna volgt er pas die behandeling."

Dat deel van de mail klonk me als muziek in de oren. Een product dat k-bas rechtstreeks bij een Portugese fabrikant inkoopt, dat kan ik als groot liefhebber van dat zuiderse land alleen maar toejuichen! Ik mocht samen met enkele andere bloggers het kurkleer uittesten en kreeg twee mooie lappen toegestuurd: Kurkleer Naturel en Kurkleer Zwart.




In Portugal kom je in Lissabon en Porto tal van souvenirwinkels tegen waarin producten verkocht worden gemaakt uit kurk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit een wauw gevoel bij had. Ergens vond ik het er altijd een beetje 'kitscherig' uitzien. Ik heb me dan ook nooit tijdens onze bezoekjes aan de grootsteden van Portugal laten verleiden tot de aankoop van een 'tas uit kurk'. 
Het maakte me des te meer benieuwd naar het kurkleer van k-bas. De foto's die Mieke doorstuurde van tassen die ze er zelf al mee maakte toonden stuk voor stuk stijlvolle creaties! Het 'nieuwe materiaal' zag er veelbelovend uit!




Voor een eerste project greep ik nog eens naar ons eerste boek Mijn tas. Het kurkleer leek me ideaal voor het maken van een Lena tas, die toch wel enige stevigheid vraagt. Voor de basis werd de natuurlijke kurk gecombineerd met zwarte Ikea katoen. Beide werden verstevigd met vlieseline H640. Ja, ook het kurkleer, de vlieseline hecht daar verbazend goed aan! Het kleine ritszakje tussen de tassenband hengsels werd gemaakt uit een stuk zwarte kurk. Kurkleer rafelt niet (een heel groot pluspunt!), dus werden deze patroondelen zonder naadwaarde geknipt en zo op de rits gestikt. Dat zakje voerde ik ook niet, het kurkleer voelt heel zacht aan aan de binnenkant en is stevig genoeg om voor zo'n klein zakje 'enkel' te gebruiken.

Ikzelf heb maar een eenvoudige Singer naaimachine, dus testte ik het stikken op kurkleer eerst eens uit op een klein lapje. Maar al snel werd er overgeschakeld op de tas zelf, want wauw, wat een zaligheid om mee te werken!! Het kurkleer gleed onder het naaimachine voetje door zonder problemen, het is zo ongelofelijk zacht en soepel, en bijgevolg heel makkelijk om te verwerken. Zelfs met een eenvoudige startersnaaimachine :-)

Conclusie: kurkleer is echt heel tof om mee te werken en je kan er alle kanten mee uit. Dus bij deze, een absolute aanrader: laat die kurken tassen maar komen! Ik toon hier de komende weken nog meer kurkleer-creaties...

Openingsactie k-bas: gratis verzending bij aankoop van minstens 2FQ's of een halve meter kurk met de code "welovekurk".

-------------------------------------- GIVE AWAY 'Mijn tas' + kurkleer + bon ----------------------------------
Wil je graag zelf een Lena tas maken, maar heb je het boek Mijn tas nog niet? Of ken je iemand die graag met het boek aan de slag wil gaan? Ik geef graag een exemplaar weg!

k-bas geeft daarbij ook nog een stuk (50x75cm) kurkleer naar keuze weg, samen met een tegoedbon van 5 euro voor fournituren uit de webshop! 

Wat moet je doen om kans te maken op dit pakket (boek+kurkleer+bon)?
  • Laat hier op de blog of op de facebookpagina een reactie achter waarin je vermeld wat jij zou maken met het nieuwe kurkleer van k-bas
  • Volg k-bas en elisanna op facebook
  • Meedoen kan tot en met woensdag 20 april
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

75 opmerkingen:

  1. Waw! Wat een mooie combinatie! Ik koos pastelroze, maar zwart is ook supermooi bij kurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het boek Mijn Tas staat nog op mijn verlanglijstje. Van de kurk zou ik een eenvoudige kleine tas maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat wordt een Lena-kabas dan, alleen al omdat ik een hele toffe Lena ken :-) Op jouw exemplaar ben ik alvast verliefd (de tas, dus). Wat klinkt die kurk trouwens heerlijk om mee te werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me prachtig materiaal om mee te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi! Het boek heb ik nog niet, dus met het kerkleer zou ik zeker een van de tassen uit het boek maken!
    Liezel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Daar had ik nu nog nooit van gehoord, zo leuk! Ik zou er een clutch mee maken denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, dit klinkt echt geweldig! Ik ben zelf groot fan van Portugal, heb er een tijdje gewoond en herken het 'kurkverhaal' dan ook helemaal. Ik vind het zo'n mooi natuurlijk materiaal (moet dat altijd aanraken), maar heb er om de een of andere reden nooit iets van gekocht... Ik ga zeker eens kijken naar de webshop en ik zou er ook graag een tas van maken, iets simpels met mooie lijnen maar ook groot genoeg om er al mijn werkspullen in te kunnen stoppen ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit zou ik zooooo graag winnen! Ik ben vooral bezig met het naaien van kleren maar deze zou ik direct willen maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus met het leer zou ik gewoon direct de tas maken (even voor alle duidelijkheid ;)

      Verwijderen
    2. Hmm of een notitieboekje... :)

      Verwijderen
    3. Wauw, keimooi! En als je er ook nog zo fijn mee kunt werken als je omschrijft lijkt het me helemaal te gek! Ik heb het boek ook nog niet in mijn bezit, maar de Celeste zou ik hier graag een keertje mee maken. (en ondertussen maalt mijn hoofd verder over wat hier allemaal mee te maken is...)

      Verwijderen
  9. Heel mooi die combinatie van dat naturel-kurkleer en dat zwart! Die kan zo de etalage in!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat klinkt me als muziek in de oren...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dikke merci om het kurkleer uit te testen Sofie! En je maakte er een pracht-Lena mee! Niks kitsch, gewoon lekker stijlvol!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuke blogpost! Ik zou heel graag het boek winnen. Daaruit zou ik graag de Ida tas als verzorgingstas maken, voor het baby'tje dat er in juli aankomt! De kurk lijkt me dan ook ideaal om te gebruiken aan de voor- en onderkant, zodat de tas stevig en waterdicht is!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat is pas vernieuwend! Knap werk :-) en leuk initiatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben al aan t denken aan de tas die ik laatst naaide uit een oude lederen jas, opnieuw te maken, deze keer in kurkleer. En ook ik was niet zo omvergeblazen door de kurken sakochen die ik in Lassabon her en der zag, net als jij. De jouwe is anders wel erg smaakvol!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. oh waw deze versie is echt super! wat ik ermee zou maken, oei dat is een moeilijke. ik denk iets dat ik alle dagen kan meesleuren want het ziet er mij toch wel degelijk materiaal uit die kurk.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Waaauuw, als tassen-fan word ik altijd geweldig goed gezind bij het ontdekken van nieuwe materialen! Dat kurk lijkt me dan ook wel wat om eens uit te proberen! Binnenkort gaan ons meisje en ikzelf voor de allereerste keer samen gaan welnessen en uiteraard hoort daar een nieuwe tas bij! Voor het boek pas ik (want uiteraard al lang in mijn collectie!!), maar voor een lapje kurk waag ik heel graag mijn kans :) lieve groet, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw ik zou er een laptoptas van maken. Ik zie het al helemaal voor mij ��

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nog een prachtige kurk-creatie! Ik zag net ook die van Jace-did-it passeren, heel stijlvol allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat wil ik die Lena tas ook graag maken! Met kurk en kunstleer samen moet die ook supermooi zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ah, wat een interessant nieuw materiaal!
    Het ziet er uit als of het ideaal is voor een nieuwe (veel gebruikte) boekentas!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dit lijkt me heel mooi materiaal om mee te werken. Dat wordt mijn mooiste tas ooit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Waw, wat een knappe tas! Is het erg dat ik ervoor kies om die gewoon na te maken als eerste kurkproject? En als start van vele, denk ik. Ik vind het echt een prachtig materiaal. Het boek heb ik al, maar moest ik het geluk hebben om te winnen, doe ik daar wel iemand een groot plezier mee. (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dat kurkleer wil ik graag eens uitproberen! Net workshop gevolgd bij Jace-did it....

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik durfde tot nu nóg geen tassen maken... mss helpt dit boek me van de schrik af.
    Geweldig díe versie van jóu!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik zou een nieuwe tas maken om te gaan werken! Mss wel dezelfde als de jouwe, want die vind ik geweldig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik neem nu al veel te lang een katoenen tas mee naar mijn werk, maar deze is inmiddels helemaal versleten. Een eenvoudige tas zou ik maken, dat kurk is zo mooi en heeft geen toeters of bellen nodig. Met wat rest zou ik een pennenzakje maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ooh, tassen uit kurkleer worden volgens mij dé trend deze zomer en daar doe ik graag aan mee! Een Alice-tas voor Moederdag zou alleszins bijzonder toepasselijk zijn voor mijn mama (Alice dus) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wauuuw, prachtig! Graag waag ik mijn kans. Ik ben een mega-tassen fan. En ben dan ook de trotse eigenares van het boek Mijn Tas en Mijn Designertas. Mocht ik winnen zou ik er een "les deux de cock" mee maken voor mijn allerliefste mama. Het boek zou ik schenken aan een hele goeie naaivriendin. En nu duimen maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ooh mooi, vooral hou je het sober houdt en combineert met zwart. Fan! Ik zou dringend een stijlvolle tote willen maken om op het werk te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wauw! Ik zie steeds meer kurkleer voorbij komen in blogland, maar deze tas vind ik echt het mooist! Zou ik zo willen imiteren hihihi

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik ga zeker en vast van dat kurkleer bestellen want jou boek heb ik hier staan en ik weet dat de modellen goed te maken zijn,nu nog eens uitzoeken welk model ik ga creëren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Dit lijkt me fantastisch materiaal om mee te werken! Ik zou een tas maken die tegen een stootje kan om de zomerfestivals af te schuimen.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wauw echt te gek dat kurkleer! Je boek pronkt helaas ook nog niet in mijn boekenkast, dus ik zou graag mee doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Deze Lena is natuurlijk prachtig, deze zou ik wel willen maken gecombineerd met een ander kleur en ook wel een Jozefien, de versie van Petrol and Mint vind ik ook super en die doet we wat denken aan de Jozefien!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. wauw dit is heel mooi! Het boek heb ik nog niet dus waag ik mijn kans. Met het kurkleer zou ik dan een mooie tas kunnen maken uit je boek :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wow, dat is prachtig!! Ik zou er een mooie tote bag van maken (of proberen!). Ideaal voor kleine boodschappen die ik te voet doe, of wanneer ik iets meer mee moet nemen dan in mijn handtas past... maar dan liefst in stijl!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik heb het boek al van zodra het er was, en de Lena-tas is (helaas al een hele tijd) work in progress... Ik hoop dat er tijdens de grote vakantie eindelijk schot in de zaak komt. Maar met kinderen die zo graag nieuwe kleren krijgen (en dan ook groeien als kool), verdwijnt een projectje met mij als begunstigde al snel naar de achtergrond... Jouw Lena zie ik anders ook wel zitten ;-)
    Maar mocht ik winnen, dan maak ik van die kurk een lunchtas, perfect als die wat afwasbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik wil dat kurkleer graag eens uitproberen en waag daarom graag mijn kans. In mijn tas vind ik vast het ideale patroon !

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Het ziet er prachtig uit en maakt erg nieuwsgierig! Het Lena model lijkt er geknipt voor..

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Mooi! Het kurkleer met stukjes goud in vind ik suuuper mooi. Ik zou er heel graag een klein feestelijk tasje mee maken.
    Het boek "Mijn tas" heb ik al, maar moest ik winnen zou ik er mijn zus (die het naaien herontdekte) zeker en vast een plezier mee kunnen doen.

    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Mooie combinatie. Ik zou een zomerse versa versa maken als ik zou winnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik ben al helemaal gewonnen voor krukleer, prachtige Lena! Dat ik met het krukleer aan de slag al is al zeker, maar ik twijfel nog tussen het tasje van Annelies Timmermans of een Lilù.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. dit is geweldig. Zou graag een tas maken,want vind nooit degene die ik echt geweldig vind. Heb het boek ook niet en dat zou dus bofen zijn.
    Doe graag mee!
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Was al fan van Mijn Tas, heb er al 6 op de teller, geloof ik... (Tassen dan, van Mijn Tas :-) ) en nu definitly fan van K-Bas! Ik doe dus graag mee!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Weet je wat ik dringend nodig heb, maar niet graag voor ga winkelen? Ja, een handtas.
    En weet je wat ik dacht toen ik voor eerst over k-bas las? Dat wordt mijn moederdagcadeau, samen met 'een tassenboek'.
    En weet je wat ik nu denk? Ik wil kei graag winnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, ik zou een 'Leonie' willen maken :-)

      Verwijderen
  46. Mooooi zeg ...ik zou een clutch maken voor mijn jarige zus

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Mijn Tas heb ik al, die zou ik graag cadeau doen aan een vriendin die net begint met tassen maken, jullie boek is zo leerzaam en een mooie introductie in de wereld (en verslaving) van tassen maken! Het kurkleer zou ik zelf houden (haha), om er een mooie Ida van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Bij de laatste tas die ik maakte beweerde ik dat het mijn allerlaatste ooit was! Maar nu ik dit kurkleer overal in blogland zie ben ik helemaal om! Ik wil een nieuwe zelfgemaakte tas! Met kurkleer!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Samen met mijn moeder heb ik al enkele tassen gemaakt uit jullie boek, misschien wordt het wel tijd dat ze het boek zelf heeft en niet met de mijne gaat lopen. Voor de baby die alle momenten kan komen heb ik al veel gemaakt, behalve een verzorgingstas, wat echt prachtig zou zijn in het mooie kurkleer.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Wow. Ik zie al een tweede bericht passeren over dat kurk"stof"en bij de eerste was ik al verkocht

    Maar jij hebt echt een prachtige creeatie hiermee uitgebracht. Ik ben een grote liefhebber van grote ruime tassen.
    Ik zou dus zeker eentje maken die zou mij dagelijks kunnen dienen.
    Het wordt zeker een grote tas met veel vakjes (vrolijk gevoerd).
    Ik doe graag mee aan je give away.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Wat een fijne give-away! Ben altijd al een grote fan geweest van kurk. Heb eens gekeken bij k-bas en ik heb al een leuke versie gespot met wat goud er in :). Ik zou hiermee een laptophoes en bijhorende tas willen maken.

    Het boek 'mijn tas' zou ik graag cadeau willen doen aan de mama van mijn vriend. Mijn boek wordt daar namelijk al een tijdje gegijzeld dus ik denk dat ze heel blij zou zijn met een eigen exemplaartje! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Jouw enthousiasme over de kurk doet kriebelen om er mee aan de slag te gaan. Ik maakte wel al wat tassen, maar je boek heb ik nog niet. Een tas uit het boek is zeker een optie! Of mss een leuke toiletzak?

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Ik deed gisteren een bestelling van dat kurkleer bij k-bas, want ben heel erg geprikkeld door al het moois dat ik al zag. Ik ga beginnen met een hoesje voor de iPad, benieuwd! Ik doe graag mee met de give-away, het boek heb ik al, maar daarvoor vind ik zeker nog meer dan genoeg gegadigden! En en Extra lapje van dat kurkleer kan zeker ook geen kwaad ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Het boek heb ik niet, maar zou er heel,graag mee aan de slag gaan. Ik zou voor tweeling een toffe boekentas kunnen maken van het leer. Lijkt mij heel tof om mee te werken, en ze brengen zo op school ook nog de ecologische stempel over.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Heel mooi! Ik zou er een mooie stevige tas mee maken waar ik tijdschriften/boeken kan insteken als leesvoer voor op de trein. Als er een rits in kan verwerkt worden, is het helemaal top!

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Jouw kurk-versie is verrukkelijk!!! Ik wil heel graag meedoen aan de wedstrijd, want ik was ook al overtuigd van de kurk na mijn creatie, maar ik heb nog kurk-plannen in mijn hoofd :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Mijn husband vertrekt einde van de week naar Portugal en wou mij niet geloven dat die tas uit Portugees kurkleer gemaakt was, want (mannenlogica) : dat kon niet ! Ik zou hem heel graag het tegendeel bewijzen en zou dan ook heel graag kans maken op het kurkleer om het tegendeel te bewijzen. Het boek heb ik al in mijn bezit en heeft al voor veel inspiratie gezorgd. K-bas here we come ....

    BeantwoordenVerwijderen
  58. wauw, lijkt me een tof materiaal voor hoesjes: gsm, tablet, laptop,... en een kussen

    BeantwoordenVerwijderen
  59. oh ik vind de stoffen echt geweldig!! Jouw versie trouwens ook! Wat ik ermee zou doen : de tas van jumeaux uit 'mijn designertas' of de 'caravan tote' van noodlehead'. Ik heb immers dringend eens een zwarte handtas nodig :) fingers crossed!!

    BeantwoordenVerwijderen
  60. wat een enorm leuke give-away. Ik zou graag een nieuwe handtas ermee maken. Mijn favoriete tas is dringend aan vervanging toe. En het zou leuk zijn om deze opnieuw te maken met dit nieuwe materiaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Ik ben al een tijdje van plan om aan tas (een soort messenger bag) te maken voor mijn laptop met een katoentje met vol landkaarten. Ik was alleen nog op zoek naar stevig materiaal voor de binnenkant. Dit kurkleer aan de voorkant met een grote schuin aflopende landkaartflap. Het idee krijgt meer vorm :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  62. ik zou er een clutch mee willen maken.
    Party proof met de naturel/goudkleurige kurk.
    Dan hebben we tenminste een toffe en unieke handtas/clutch voor in augustus naar een huwelijk te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Een kleine handige handtas die ik vervolgens overal mee naartoe zeul. Het niet zelfgemaakte exemplaar dat ik nu in mijn bezit heb vind ik veel te groot waardoor ik steeds te laat ben als mijn GSM af gaat en er al veel ellenlange zoektochten heb opzitten naar mijn sleutels.

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Ik heb nog een handtas nodig voor bij mijn zelfgemaakte outfit voor de eerste communie van de jongste dochter. Die kurkleer ivoor en de stofrestjes van mijn kleed zouden prachtig combineren in een Leonie. Ik zie ze al helemaal voor me !!

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Wat een prachtige tas. Ik had graag meegedaan met de give away maar ik heb geen facebook (en wil deze eigenlijk ook niet), dus kan geen volger worden. Jammer!

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Wat een mooie tas! Ik waag graag een gokje. Ik kan nog een goede handtas gebruiken voor bij feestjes, heb nu alleen ene hele grote die ik altijd gebruik voor het werk...

    BeantwoordenVerwijderen
  67. ooooh, net op tijd hoop ik! Wat een prachtige tas! Wie wil die nu niet hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Super fan van jullie boek en het kurk ziet er ook fantastisch uit. Wil ik zeker eens testen. Jullie boek heb ik al maar een 2de exemplaar zou perfect zijn voor de bib van ons naaigroepje! En de kurk: die zou ik met plezier voor mezelf houden 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Super knappe tas! Dat zwart gaat er perfect bij! Schaamtelijk veel te laat om mee te doen met de give-away :| dat wel :D

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Super mooie tas! Wow, heb je die echt zelf gemaakt?

    xx Rose

    http://blundermeidnmmr1.simplesite.com/

    BeantwoordenVerwijderen