donderdag 28 februari 2013

zo maakt u de tas zelf.

U vroeg om het patroon, hier is het dan.  Het patroon van de eenvoudig te maken tas uit het vorige blogbericht.  De bijgevoegde pdf's bevatten 4 patroondelen A-B-C-D die aan elkaar moeten geplakt worden om het volledige patroondeel van de onderkant van de tas te verkrijgen.  Op de laatste pdf staat het plak-plan en een aanduiding van de maten, zo kunt u het patroon even nameten.
De afgewerkte tas is bovenaan 32 cm breed, onderaan op zijn breedst 35 cm.  De hoogte van de tas (hengsels niet meegerekend) is 38 cm.

elisanna draagtas pdf (klik hierop voor het patroon)

Wat heb je nodig?
- halve meter katoen voor de buitenkant
- halve meter katoen voor de binnenkant
- 70 cm bijpassende paspel
- garen

Welke delen moet je knippen?
Uit de buitenstof
- 2 keer het pdf patroon (onderdeel van de tas)
- 2 keer een rechthoek van 34 cm op 11 cm (bovendeel van de tas)
- 2 keer een rechthoek van 6 cm op 45 cm (hengsels van de tas)
Uit de binnenstof
- 2 keer het pdf patroon (onderdeel van de tas)
- 2 keer een rechthoek van 34 cm op 11 cm (bovendeel van de tas)
- 2 keer een rechthoek van 6 cm op 45 cm (hengsels van de tas)
Eventueel kan je de delen van de buitenstof nog verstevigen met vlieseline.  Ik heb dat niet gedaan.

Naadwaarde?
In al de patroondelen is de naadwaarde inbegrepen.  Ik gebruik als naadwaarde altijd de voetbreedte, dat is net iets minder dan een cm.  

Hoe ga je te werk?
De hengsels
Leg een rechthoek (6x45) uit de buitenstof op een rechthoek (6x45) van de binnenstof, met de goede kanten tegen elkaar.  Naai over de volledige lengte van het hengsel, langs beide kanten (foto 1).  Keer het hengsel, strijk, en doorstik beide lange randen nog eens op een halve cm van de rand (foto 2).  Doe hetzelfde voor het andere hengsel.

tascollageA'

De binnentas
Leg de rechthoek (34x11) uit de binnenstof op de bovenkant van het onderdeel uit de binnenstof (foto 3).  Goede kanten op elkaar.  Naai over de volledige lengte. Plooi open en strijk de naad naar de bovenkant.  Doorstik nog eens over de volledige lengte van de rechthoek (foto 4).  Doe hetzelfde voor het andere pand van de binnentas.

tascollageB'

Leg nu de twee panden met de goede kanten op elkaar.  Naai de zijkanten en onderkant dicht, maar laat een keergat van 10 cm in de ondernaad open (foto 5).

De buitentas
Speld de paspel vast op de goede kant van het onderdeel van de buitenstof (aan de bovenste rechte kant).  Hanteer hiervoor een naadwaarde van 1 cm (foto 6). Stik de paspel vast met je blinderitsvoetje.  Je stikt hiervoor net op het stiksel van de paspel.  Heb je geen blinderitsvoetje, dan werkt een gewoon ritsvoetje ook uitstekend.

tascollageC

Leg nu de rechthoek (34X11) uit de buitenstof op het onderdeel.  De rechte kanten mooi tegen elkaar, goede kanten opeen en de paspel ertussen (foto 7).  Naai nu nog eens langs de paspel, nu positioneer je je naald best 1 mm dichter naar de paspel toe, zodat je net iets dichter tegen de paspel aan stikt.  Dit zorgt ervoor dat we op het einde zeker geen stiksel van de paspel zelf nog gaan zien in het eindresultaat.  Naai zo de twee delen aan elkaar.  Plooi om en strijk (foto 8).  Hier kan je eventueel nog eens doorstikken vlak boven de paspel, ik heb dat niet gedaan.  Doe hetzelfde voor de andere twee delen van de buitenstof.

Nu zijn je twee panden klaar.  Leg ze met de goede kanten op elkaar en stik ze vast rondomrond (laat uiteraard de bovenkant open) (foto 9).  Geef knipjes in de rondingen onderaan, of knip de naad bij met de kartelschaar (foto 10).  Zo ga je achteraf mooi ronde hoeken krijgen.

tascollageD'

Keer de tas en neem de hengsels erbij.  Positioneer de hengsels zodat ze aan beide kanten op 7 cm van de naad liggen (foto 11).  Naai de hengsels bovenaan vast, op een halve cm van de rand.  Dit is maar een voorlopig stiksel, om ervoor te zorgen dat de hengsels mooi op hun plaats blijven zitten bij het verder ineensteken van de tas.

Het assembleren van de tas
Keer de binnentas met de goede kant naar buiten, de buitentas met de goede kant naar binnen. Zorg dat de hengsels mooi in de tas naar beneden hangen. Steek je binnentas in de buitentas, de goede kanten liggen nu tegen elkaar.  Leg de naden mooi op elkaar en speld de twee tassen bovenaan aan elkaar vast (foto 12).  Naai over de volledige omtrek bovenaan de twee tassen aan elkaar.  Naai ter hoogte van de hengsels nog eens enkele keren op en neer in de naadwaarde, zo zitten deze goed vast.


tascollageE'

Keer de tas door het keergat in de binnentas.  Strijk alles mooi glad en doorstik nog eens de bovenkant op een halve cm van de rand (foto 13).  Naai het keergat dicht met een blinde steek.  En je tas is KLAAR!

tas Collage 6

56 opmerkingen:

  1. Dank u !!!Ga ik namiddag eens aan beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartelijk dank, vooral omdat ik, na het maken weliswaar, niet meer met de Delhaize zakjes naar het werk moet vertekken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent een schat Sofie ... een prachtig patroon voor een prachtige tas !!
    Zal hem snel ook maken ... maar eerst een weekend werken ... en dan kan je haar zeker zien schitteren op de welbekende site ...
    bieke29.blogspot.be / BieFrul via facebook
    Dank om haar te delen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de duidelijke uitleg......en wat een leuk stofje weeral!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. amaai, snelle service enal! Super! En bedankt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Annick Goedhart28 februari, 2013

    Merciekes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. waauw, dankjewel, dat ga ik ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel voor de leuke uitleg! Die gaat hier zeker gemaakt worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig, zo snel. Bedankt voor de uitleg, ondersteund door prachtige foto's.
    Zodra mijn longontsteking weer over is (nu derde antibioticakuur, getver!)
    ga ik naar Arnhem voor leuke stofjes en ga dan ook een poging wagen.
    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi!! Weer een supertasje door zijn eenvoud! Txs!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Elvina Scheers28 februari, 2013

    oooh dankjewel ! dat wordt een fleurig zomertasje !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je wel!!! Als de kinderen volgende week weer naar school zijn ga ik er een maken! (of 2)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dank u wel! Nu nog mooie stofkes gaan scoren, wat tijd vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Joepie!!! Die ga ik maken! Dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vandaag verdien jij een compliment...voor al het moois dat je maakt en de patronen die je met ons deelt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh, dat is lief! dank-je-wel!

      Verwijderen
    2. is da in dejuiste maat als je da afprint

      Verwijderen
  16. Super leuk en zeer goed uitgelegd.
    Ik ga ze morgen zeker proberen te maken.
    Nogmaals mercikes voor de volledige tutorial.
    Dikke pluim.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb 'm gemaakt! Met hier en daar een kleine verandering (binnenzak, bovenkant contra, andere hengsels) Binnenkort zet ik 'm op m'n blog met een verwijzing naar je site. Even wachten tot het cadeautje is gegeven :) Nogmaals bedankt voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hartelijk dank, die zal hier zeker gemaakt worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Bedankt voor deze leuke tutorial. Ik heb hem gisteren gemaakt en net op mijn blog gezet. Ik zou het leuk vinden als je een kijkje komt nemen: http://brigitte-whatsup.blogspot.nl/2013/03/recycle-tasje.html Groetjes, Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo!

    Wat een leuk patroon, ik ga deze tas zeker maken. Mogen de tasjes, gemaakt met dit patroon, ook worden verkocht? Of heb je dat liever niet? Fijne dag verder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, lees even helemaal onderaan de blog "Wat mag/mag niet"
      Groetjes, Sofie

      Verwijderen
  21. Dit weekend voor het eerst zelf een tas gemaakt dankzij jouw handleiding! Ben er fier op... ik denk dat ik het naaivirus te pakken heb. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. 2 lieve meiden heel blij gemaakt dankzij jou!!
    Fotootjes kan je terugvinden op: http://querida-jotixa.blogspot.be/2013/03/cadeautjes.html

    BeantwoordenVerwijderen
  23. 'k heb ze al één keer gemaakt, al veel complimentjes gekregen, merci dus!
    Nu maak ik er ééntje uit een dun stofje, dat ik heb verstevigd met vlieseline H630. Ik weet niet wat ik nu met de hengsels moet doen... ook vlieseline op of niet of anders...
    Ga ik de hengsels nog kunnen keren als er vlieseline op zit, denk jij?

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heb deze tas ook eens uitgetest ziehier het resultaat: http://tattewatteke.blogspot.be/2013/05/stof-draagtas-watergroene-bloemetjes.html

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Bedankt voor het patroon. Ik heb de tas ook gemaakt met een twist: hier het resultaat: http://haasjelangzaam.blogspot.be/2013/05/tas-2.html

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heel erg bedankt vr de tutorial! Zou je hierop de kamsnaps kunnen gebruiken zodat de tas kan sluiten?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Super leuk patroontje! Ik vroeg mij af of je dat ook zonder die paspel kan doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. dank je wel voor je tuto, heel knappe tas, werkt inspirerend

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Bedankt ! Deze ga ik zeker maken !

    BeantwoordenVerwijderen
  30. is da gene da ik eb afgedrukt in de ware grote ????

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Dankjewel voor de duidelijk uitgelegde tutorial ! :)
    Mijn creatie kan je op volgende blog bewonderen : http://madebylot.blogspot.be/
    Nu begin ik aan patronen uit jouw boek. Ik kijk al uit naar het naaien ervan en naar het resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Heel erg bedankt! Ik maakte twee exemplaren van deze tas, deze kan je zien op mijn kersverse blog: http://roodmetwittestip.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Zou ik deze eerst kunnen verstevigen met vlieseline

    BeantwoordenVerwijderen