donderdag 2 februari 2012

lente in mijn zetel en zelf paspel maken

Laatst was ik bij Annamarieke.  Zij woont helemaal niet ver van ons, maar toch probeer ik zo weinig mogelijk langs te gaan in haar gezellige atelier. Want als ik ga, dan heb ik prijs.  Net dan is er weer een nieuwe lading stoffen toegekomen. En alhoewel ik vorige keer enkel een stukje petrolblauwe boordstof nodig had, kon ik echt niet aan de verleiding weerstaan.  Echt niet.   Ik kocht me enkele metertjes lente, waaronder dit heerlijke bloemenstofje.  Ik was er meteen verliefd op, want dat rood, dat is geen gewoon rood, het ligt ergens tussen rood en donkeroranje, ik kan het niet omschrijven, maar ik krijg het meteen warm, als ik kijk naar dat rood (en het warm krijgen, dat is net wat ik vandaag nodig heb, met die snijdende kou buiten)


Mijn eerste plan was om er twee grote kussens mee te maken, voor in de zetel.  Voor een beetje meer lente in huis, want ik ben geen wintermens, ik wil zon en bloemen en lente en buiten rondlopen op mijn blote voeten en geen kou hebben (tja, ik wil misschien net iets te veel).  En toen onze jongste me enkele dagen geleden fier zei: mama, als de bloemen er zijn, dan is het lente; dacht ik meteen, awel, dan zorgen we toch gewoon zelf voor die bloemen.  De eerste tulpen staan hier al te schitteren (in mijn oranje vaas), en nu blinken de gebloemde kussens ook nog eens in huis.  Het is lente, hier binnen bij ons!

De kussens zijn gemaakt volgens deze handleiding.  Achteraan bevestigde ik wel nog twee drukknopen, zodat de 'achterflap' mooi gesloten blijft.  En waar ik voorheen altijd kant-en-klare paspel gebruikte, maakte ik ze deze keer zelf.

Eerst wist ik niet goed hoe eraan te beginnen, aan het zelf paspels maken.  Maar na mijn hulplijn bij de facebookgroep van het Leuvens Stiksel te gebruiken, zag ik echter meteen in dat het een werkje is dat echt zo simpel is als het eruit ziet.  Geen addertjes onder het gras, gewoon enkele meters biais en koord van bij de veritas, en het klusje was snel geklaard. 




bloemenstof: annamarieke
biais en paspelkoord: veritas

46 opmerkingen:

  1. Leuk!!! Ik geloof dat die kleur 'koraal' heet... Oh jee, zelf paspel maken, weet niet of ik daaraan toe ben, misschien gaat dat koord bij mij dan helemaal scheef? Maar je kussens zijn leuk!
    Groet,
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. proberen Esther! Als je je koord goed met je vingers in de plooi duwt, en het stukje voor stukje stikt, kan er niets misgaan.

      Verwijderen
  2. Ik viel ook al voor deze stof!
    http://emmaenmona.blogspot.com/2010/05/zalig-zaterdagen.html

    Heerlijke kleuren, hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sophie, nu zou je toch ook paspels met gewone stof ipv biasband moeten proberen met deze tutorial http://www.youtube.com/watch?v=lDPlgSCLDMM. Biasband is, hier in Nederland tenminste, altijd van zulke slechte kwaliteit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je biais zelf knippen kan natuurlijk ook, moesten we in de naailes ook eens doen. Maar dat is dan weer zoveel meer werk hè;) Wel handig als je net dat kleurtje of motiefje nodig hebt, dat niet in biais te vinden is.

      Verwijderen
  4. Dat stofje is echt prachtig! Zo fris en vrolijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik val als een blok voor deze stof!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zalig hè, en ik heb nog genoeg over voor een rok, of kleedje, of deken, ....

      Verwijderen
  6. Wat een mooie kussens & dank voor je heldere uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waarom al die moeite doen om zelf paspel te maken? Je kan het toch ook gewoon kopen? Of hadden ze deze kleur niet? Het ziet er wel prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net die kleur die je nodig hebt, hebben ze vaak niet (in mijn geval dan toch). Voor alle duidelijkheid, ik maak nu niet al mijn paspels zelf hoor, ik heb nog een hele voorraad kant-en-klare paspel liggen, maar hier had ik net dat groen nodig dat ook in de stof zat en die paspel vond ik niet. En het is snel gemaakt hoor!

      Verwijderen
  8. Zalig mooie kussens ! En zelf paspel stikken is inderdaad niet zo moeilijk. Mij lukt het met mijn blinderitsvoetje wel niet zo goed, met het gewone ritsvoetje gaat het altijd veel beter. Misschien omdat mijn blinderitsvoetje zo'n pastieken geval is ? Maar jij hebt ook een Singer, dacht ik ... makkelijk gevonden ? En de boventransportvoet ook ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zo'n plastieken blinderitsvoetje werkt inderdaad niet zo goed. Ik heb een Singer, maar de voetjes (blinderitsvoet en boventransportvoet) van Brother. Die passen daar perfect op, en dat hebben ze me zo bij Van Rooy in Mechelen aanbevolen.

      Verwijderen
    2. Ooh super ... dan moet ik daarnaar misschien eens op zoek gaan ! Merci voor de tip !

      Verwijderen
    3. Ik heb ook zo.n blinde rits voet gekocht. Bij http://www.naaicentrum.be in Temse. Kost maar €5,00. Ik heb ze laten opsturen.

      Verwijderen
  9. Oh, ik ben fan dat stofje zo mooi en rood is mijn kleur...Zeer mooie kussens!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oef, ik ben blij dat je 't effectief zo makkelijk vond als we deden uitschijnen! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi gedaan hoor. Dat geeft inderdaad lente in huis. Daar zijn we nu wel aan toe.
    Mocht je trouwens nog eens goedkoop biaisband nodig hebben: ik heb ongeplooid biaisband in 11 kleuren voor maar 1 euro per 10 meter. Hoef je het ook niet eerst open te strijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie kussens! En wat een goede uitleg. Als ik het naaien onder de knie heb wil ik dit gaan proberen, want dit geeft een heel chique effect!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo mooi! En wie snakt niet naar lente met deze koude, zelfs ik ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat wil ik ook al zo lang proberen: kussens met paspel ertussen. Bedankt voor de tips en jouw exemplaren zijn prachtig geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben verliefd! En klik dus snel je kussentjes uit beeld ;)! straks wil ik die stof ook nog!
    Groetjes, Mio

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig! Wat een mooie en warme stof! En dank voor de uitleg hoe je zo'n mooi kussenhoes kunt maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb een vraagje: kan je zo naar Annamarieke haar atelier gaan, of moet je een afspraak maken?

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je moet eerst een afspraak maken. Gewoon een mailtje sturen, en dan geeft ze door wanneer je kan langskomen.

      Verwijderen
  18. Ze zien er super uit!
    Wel nog één héél belangrijke tip bij dat koord van Veritas: altijd voorwassen. Vorige keer kocht ik zes meter en nadien nagemeten en dat was bijna een meter!!! (ik snap het zelf niet) gekrompen. En ik vrees dat ik het ook één keer zonder voorwassen er in had genaaid.
    De paspelbanden zijn met deze katoenkoord iets 'dikker' en dat vind ik het voordeel van zélf biais maken.
    Laat de lente nu maar komen!
    Annick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. inderdaad annick, een hele goede tip! Met biais en kant-en-klare paspel heb je dat ook, dat dat serieus kan krimpen. Ik was zoveel mogelijk voor, maar ook nadien was ik de 'gemaakte stukken' voor de eerste keer koud, voor alle veiligheid..
      Dat de zelfgemaakte paspelband dikker is, vind ik er ook leuk aan. De flockpaspel van bambiblauw is ook zo dik, die zijn ook heel mooi (en al gemaakt;))

      Verwijderen
  19. Oh, helemaal geslaagd!
    Ik heb daar al eens een dekentje in gemaakt, wat een zacht stofje! Ook met zelfgemaakte paspel, in rood satijn. Ik kocht deze stof enkele jaren geleden op stoffenspektakel, hopelijk hebben ze ze nu opnieuw met de lente in zicht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik hoop het ook, want ik zou graag nog enkele metertjes hebben voor op onze tafel (ik word er echt helemaal vrolijk van!)

      Verwijderen
  20. Ik heb mij ook al laten gaan in de nieuwe lentestofjes, geeft een lekker vrolijk lentegevoel ondanks de koude. Heel mooi en de paspel ook, ik maak hem vaak uit een stofje, zo kan je de kleur perfect matchen maar als het op deze manier gaat nog beter natuurlijk :0)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. O, die kleur! Prachtige kussens! Chinese lente :)
    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een vrolijk stofje. Ik kijk zo uit naar de zomer.....

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mmmmmm... zelf paspel maken, het proberen waard precies ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dat zijn nog eens mooie kussens! De groene paspel ertussen steelt de show!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een geweldige kussens! En bedankt voor de duidelijke uitleg, ga me ook eens wagen aan het zelf fabriceren van paspel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Schitterend die zelfgemaakte paspel!! Heb dit gepind, voor als ik zelf eens tijd teveel heb, ehum :)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Prachtig...mooie kleuren!!!
    Ik heb hier ook nog 2 kussens liggen die voorzien moeten worden van een nieuw stofje!
    Ik denk dat ik deze tut goed kan gebruiken!! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wow, wat een stofje!! Hier word je gewoon blij van :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Al twee maal gemaakt en het is echt simpel geworden maar ozo mooi en fier dat ik ben dat ik ze zelf maak!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hallo,
    Ik bots regelmatig op berichten om opaspelband zelf te maken, is dat véél goedkoper dan kant en klaar kopen??????????
    Leuke blog, je hebt er een volger bij.
    Bedankt. Katie

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Marie Danneels26 oktober, 2013

    Nu snap ik het zeker; heb het al van Emma en Mona en nu ook van jou. Dat gaat zeker lukken en hele vele merciekes !!!

    BeantwoordenVerwijderen